کد خبر 371410
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸

شورای رقابت اواخر هفته گذشته در حالی با قیمت‌گذاری ۴۲ میلیون تومانی دنا به عنوان سومین خودروی ملی ایران‌‌خودرو موافقت کرد که این نوع قیمت‌گذاری لوکس برای یک خودروی سواری کاملاً داخلی، قابل تأمل به نظر می‌رسد.

 به گزارش مشرق، بالاخره بعد از چند ماه کش و قوس بر سر تعیین قیمت دنا به عنوان سومین خودروی ملی ایران خودرو بعد از سمند و رانا، شورای رقابت قیمت این محصول را 41 میلیون و 900 هزار تومان تعیین کرد.

دنا محصولی است که با توجه به لقب ملی بودنش، تولید آن کاملاً داخلی و با تکیه بر توان طراح و تولید داخل صورت گرفته است. این خودرو بر روی پلت فرم سمند طراحی شده و هر چند این پلت فرم حدود دوازده سال پیش به تولید رسید، اما باز هم به عنوان یک پلت فرم ملی، محصول جدیدی بر روی آن طراحی شده است.

به گفته برخی کارشناسان، قدیمی بودن پلت فرم و اصرار بر تولید خودرو بر روی پلت فرم‌های متعلق به یک یا چند دهه قبل باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید خودرو می‌شود، از همین رو در جهت ارتقاء کیفیت خودرو نیز تأکید شده است که روی هر پلت‌فرم نباید بیشتر از پنج سال، تولید خودرو صورت گیرد.

در این وضعیت، پیشنهاد ایران‌ خودرو برای تعیین قیمت دنا که به گفته مسئولان این شرکت، یک محصول ملی است، 48 میلیون تومان بوده است اما در نهایت اواخر هفته گذشته شورای رقابت با قیمت 41 میلیون و 900 هزار تومانی برای این خودرو موافقت کرد.

در واکنش به این اقدام شورای رقابت، عبداله بابایی معاون فروش ایران خودرو ضمن اعلام اعتراض این شرکت نسبت به قیمت گذاری دنا، عنوان کرد که به هیچ عنوان دنا را با قیمت مصوب شورای رقابت عرضه نخواهیم کرد و اگر این مسئله برطرف نشود، احتمال توقف تولید دنیا نیز وجود دارد.

به گفته بابایی، قیمت تمام شده تولید دنا 51 میلیون تومان است که البته باید دید این رقم بر اساس چه معیاری بیان شده و چطور است که به عنوان مثال سوای از کلاس خودرو، محصولی مانند تندر 90 مدل E2 فول که یک خودروی مشترک بین ایران خودرو و رنو فرانسه است، با احتساب تمام هزینه‌های ناشی از مشکلات نقل و انتقال بانکی، 42 میلیون و 600 هزار تومانی عرضه می‌شود ولی برای یک خودروی داخلی باید پیشنهاد 48 میلیون تومانی مطرح شود؟

تولید ملی همواره به عنوان راهی برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و تقویت توان طراحی و تولید داخل مطرح شده است، آنچه به عنوان مزیت این نوع تولید مد نظر است، عدم ارزبری و در نتیجه قیمت تمام شده پایین است.

قیمت 48 میلیون تومانی برای دنا در حالی از سوی ایران خودرو پیشنهاد شده که در حال حاضر مدل‌های دیگر خودرو تولید شده بر روی پلت فرم سمند بین 26 تا 35 میلیون تومان عرضه می شوند.

در این وضعیت، قرار بود خودروهای دنا پیش فروش شده در سال گذشته، از تیر تا آذر امسال به مشتریان تحویل داده شود.

هرچند شیوا، رئیس شورای رقابت از عدم بازنگری در قیمت دنا خبر داده ولی باید منتظر ماند و دید عملکرد ایران‌ خودرو چیست و آیا این مسئله در نهایت به توقف تولید دنا ختم خواهد شد تا به این ترتیب باز هم حقوق مشتریان نادیده گرفته شود و تأخیر دو سال و 9 ماهه در عرضه این محصول طولانی‌تر شود؟
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • پارسا ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    نه این ماشین مثل میتسوبیشی لنسر طراحی شده است.
  • پارسا ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    نه این ماشین مثل میتسوبیشی لنسر طراحی شده است.
  • مظلومی ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    دراین مملکت تنهاچیزی که اهمیت داردخالی کردن ومنت گذاشتن روی مردم است وبس وکمیت به کیفیت می چربدزنده باد محصولات چینی
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    زور مركز ملي رفابت به ايران خودرو نمي رسد. كوتاه بياييد و آبروي خودتان را حفظ كنيد. ايران خودرو مي دانيد كيه! همان قلدر محله است. البته با يكي ديگر به نام سايپا
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    0 0
    سیبیلهارا انقدر خوب چرب کرده اند که کسی نمی تواند حرفی یا اعتراضی به ایران خودرو وسایپا بکند وانههم براحتی فرغونهای ملی را به مردم غالب می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس